هوشیاری مخاطبان پرده نقرهای با «یتیم خانه ایران» و «سیانور»
اکران فیلمهایی چون «یتیم خانه ایران» و «سیانور» که به روایت گوشهای از خیانتها و جنایتهای استعمار گران و منافقین میپردازد سبب هوشیاری مخاطبان سینما میشود.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ این روزها شاهد اکران دو فیلم هستیم که هر کدام به نوعی به روایت کارشکنی های منافقین و استعمارگران در کشورمان می پردازند.
«سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی به اواسط دهه 50 رفته و با منافقین همراه شده تا گوشه ای از جنایت های آنها را به تصویر بکشد. چ
تیر باران و سوزاندن پیکر شهید مجید شریف واقفی جوان مسلمان، نخبه و انقلابی به دلیل پافشاری بر عقاید مذهبی خود توسط منافقین یکی از جنایت های آنها به حساب می آید.
«سیانور» فیلمی شسته رفته، خوش ساخت و ساختارمند است که فرم و محتوای خاص آن مخاطب را به خود جذب می کند و قصه عاشقانه امیر (افسر ساواک) و هما (یکی از منافقین) که پیکره آن را تشکیل می دهد سبب میخکوب شدن مخاطب بر صندلی سینما تا پایان فیلم و فهمیدن سرنوشت این دو می شود.
فروش فوق العاده «سیانور» در 9 روز اول اکران نشان داد مخاطبان سینما تنها به تماشای فیلم های کمدی یا فیلم هایی که دغدغه خاصی برای رساندن یک پیام ندارند و صرفاً برای سرگرمی هستند نمی روند بلکه اگر فیلمی به شکل مستند و منسجم و با بهره گیری از تکنیک ها و ظرافت های سینمایی قصه تاریخی و سیاسی را به تصویر بکشد می تواند آنها را با خود همراه کند.
محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی«ایستاده در غبار» در باره «سیانور» به خبرنگار ما گفت: این فیلم یک اثر خوش ساخت و جذاب است که یکی از بهترین فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به حساب می آمد.
وی افزود: مهمتر از همه اینکه در این فیلم اوراق بازگو نشده از تاریخ معاصر روایت شده و به نظرم روایت اتفاقات تاریخ معاصر بر پرده سینما از مسایلی است که سینما گران باید بیشتر به آن توجه کنند.
فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» هم این روزها بر پرده نقره ای است و گوشه ای از جنایت های انگلیسی ها را درباره ایرانیان به نمایش می گذارد. در سالهای 1295 تا 1297 و در کوران جنگ جهانی اول قحطی ایران را فرا می گیرد و کشورمان به دست قوای بیگانه روس و انگلیس می افتد.
ابو القاسم طالبی در «یتیم خانه ایران» فرازهایی از آن دوران را روایت می کند.
وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: اگر در کشورهای دیگر چنین اتفاقی افتاده بود یعنی نیمی از جمعیتشان بر اثر قحطی ناشی از استعمار انگلیس فوت شده بودند درباره اش فیلم ها می ساختند اما ما این کار را نکردیم و الان که ساخته شده حمایت لازم از آن نمی شود.
طالبی افزود: امیدوارم جوانان بیایند و این فیلم را ببینند تا با تاریخ کشورشان آشنا شوند.
«یتیم خانه ایران» هم فیلمی زیبا و قهرمان محور است که در بستری از ملودرام چهره یک قهرمان متعهد ایرانی را ارائه می دهد و ارزش دیدن دارد.
در چند ماه گذشته فیلم هایی درباره تاریخ معاصر کشورمان به نمایش درآمد و بررسی فیلم های در حال تولید و پیش تولید نشان می دهد اقبال سینماگران نسبت به ساخت این گونه فیلم ها بیشتر شده است. حالا مسئولان سینمایی باید در مراحل مختلف ساخت و نمایش فیلم از سازندگانش حمایت کنند تا برای ساختن آثار بیشتر در این حوزه ترغیب شوند.
ساختن فیلم های استکبار و استعمار ستیز و نمایش آنها بر پرده نقره ای، سبب هوشیاری بیشتر مخاطبان سینما و رقم خوردن اتفاقات خوب در جامعه می شود.