پخش زنده
امروز: -
کارگردان آمریکایی گفت: فرقی ندارد رئیس جمهور آمریکا که باشد، او هر معاهده بینالمللی را زیرپا میگذارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ اولیور استون در نشست مطبوعاتی در سی و ششمین جشنواره جهانی فجر در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: من یک روزنامه نگار نیستم بلکه دوست دارم آثار دراماتیک خلق کنم، اما زمانی که از این فضا خسته میشوم به سراغ مستندسازی میروم تا روح و نگاهم تازه شود.
کارگردان آمریکایی ادامه داد: شاید اگر روزی شرایط مهیا شود فیلمی درباره یک شخصیت سیاسی ایرانی بسازم.
وی درباره ساخت فیلمی درباره سردار سلیمانی گفت: ایده خوبی است؛ اما جهانی که ما در آن زندگی میکنیم سرشار از کشمکش است.
استون با بیان اینکه داعش تراژدی این روزهاست، افزود: برای ساخت یک اثر درباره داعش ممکن است نیروهای زیادی سد راه شوند، زیرا درباره داعش روایتهای متفاوتی وجود دارد، البته این موضوع بسیار مهم است و باید درباره داعش فیلم ساخته شود.
وی درباره اظهار نظرش درباره کسل کننده بودن فیلمهای ایرانی و هندی گفت: صحبتم درباره اکثر فیلمهای جشنوارهای بود و تأکید خاصی روی سینمای ایران نداشتم، از سویی این صحبتها را در دارالفنون داشتم و به دانشجویان گفتم سعی کنند فیلم هایشان هیجان انگیز باشد.
اولیور استون کارگردان فیلم «اسکندر» در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ضد ایرانی بودن این فیلم افزود: نسخهای که من از فیلم اسکندر تبلیغ میکنم، نسخه سال ۲۰۱۴ این فیلم است، نسخه اول این فیلم که در سال ۲۰۰۴ ساخته شده بود، به دلیل اختلافم با کمپانی برادران وانر، خروجی مناسبی نداشت.
وی گفت: در این فیلم، اسکندر بسیار به داریوش احترام میگذارد و ردای خود را به تن جسد داریوش میکند که این موضوع به معنای احترام به پادشاه پارس است. زمانی که این فیلم بیرون آمد، بسیار زمان بدی بود چرا که با حمله آمریکا به عراق همزمان شد؛ کاراکتر آریو برزن در فیلم اسکندر ساخته من وجود نداشت و من به جای آن یک مشاور اعظم به نام «اِرول» گذاشته بودم که شخصیتی نیمه تُرک داشت و بسیار زیرک بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر بخواهد درباره جنگ در خاورمیانه فیلم بسازد کدام یک از کشورهای فلسطین، سوریه، عراق و یمن را انتخاب میکند، افزود: در این زمینه مستند بهتر میتواند گویا باشد و واقعا نمیدانم چطور میشود فیلم دراماتیک ساخت.
استون گفت: در سال ۲۰۰۴ مستندی درباره جرج بوش ساختم که به جنگ عراق میپرداخت، در بخشی از این مستند، دیک چنی جلوی نقشه میآید و به خاورمیانه اشاره میکند و بعد از نشان دادن ایران و تهران، میگوید به عراق میرویم و در آنجا مستقر خواهیم شد.
این کارگردان آمریکایی افزود: به نظرم باید به این موضوع در آثار ساخته شده اشاره شود که آمریکا، عراق را نابود کرد. سیاستمداران آمریکایی اصطلاحی به نام استراتژی خلاقانه دارند که عبارتی مشمئزکننده است.
وی گفت: آنها حجم عظیمی از نابسامانی و ویرانی به وجود میآورند و به این سیاست میگویند «صلح». فرقی نمیکند بوش، اوباما یا ترامپ؛ دولتمردان امریکا هرگونه معاهدهای را نقض میکنند.
استون درباره دلیل جوایز جهانی سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دلایل سیاسی آن افزود: نمیتوانم قطعی درباره اسکار صحبت کنم، اما میتوانم بگویم که فیلمهای ایرانی هنوز آن لطافتهای لازم را دارد و این موضوع کاملاً احساس میشود، شاید پس از انقلاب اسلامی، زندگی و احساس در مردم جریان بیشتری پیدا کرده و این احساس و لطافت در فیلمها نیز دیده میشود.
در سینما از نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق غافل نشوید
کارگردان آمریکایی گفت: من تصاویر جنگ عراق علیه ایران را دیده و عظمت آن را درک کرده ام، ولی به شما توصیه میکنم از نقش آمریکا در این جنگ غافل نباشید، به نظر من جنگ عراق علیه ایران، یک جنگ نیابتی از سوی آمریکا بود که تسلیحات آن نیز از طریق آلمان برای عراق تأمین میشد.
استون درباره اینکه برای حضور در ایران از سوی صهیونیستها تهدید شده یا خیر افزود: تنها انتقاد از من درباره حضورم در ایران از طرف رسانههای افراطی و محافظه کار اسراییل بود.
وی با اشاره به واکنشها نسبت به فیلم «اسنودن» که فیلمی افشاگر درباره برنامههای جاسوسی سایبری آمریکا است، گفت: واکنش آمریکاییان به فیلم من بی تفاوتی بود و من از این واکنش ناراحت شدم. این کشور از سال ۲۰۰۱ سیاست تغییر رژیم در ۷ کشور از عراق گرفته تا لبنان و سوریه و ایران را در نظر داشته و تا سال ۲۰۱۸ که الان است، همچنان این الگو به قوت خود باقی است؛ این الگو باید درک شود و باید به این موضوع که چقدر در عراق فاجعه خلق شده است توجه کنیم. ما عراق را نابود کرده ایم و باعث پخش تروریستها و مهاجرتهای عظیم شده ایم، اما متأسفانه همه میگویند چه ایرادی دارد خاورمیانه را نابود کنیم!
وی درباره ساختن فیلمی درباره کوروش یا ۸ سال دفاع مقدس ادامه داد: من تصاویر جنگ عراق علیه ایران را دیده و عظمت آن را درک کرده ام، ولی به شما توصیه میکنم از نقش آمریکا در این جنگ غافل نباشید. به نظر من جنگ عراق علیه ایران، یک جنگ نیابتی از سوی آمریکا بود که تسلیحات آن نیز از طریق آلمان برای عراق تأمین شد.
استون با اشاره به سیاست زده شدن جوایز جشنوارههای امریکا ادامه داد: دیشب با دیدن مکرون رییس جمهوری فرانسه در کنار رییس جمهور آمریکا شوکه شدم. او دوشادوش آمریکا از نقض برجام میگوید. مکرون، جوانی که نه از تاریخ شناخت دارد و نه از سنت فرانسه، مثل سارکوزی در زمره افرادی است که میخواهد راه «کنار متحد آمریکا ایستادن» را انتخاب کند و این روش او یادآور استعمار قدیم فرانسه است؛ مکرون باید این مسایل را یاد بگیرد و برایم این رفتار او عجیب بود و خاطرم مکدر شد.
وی درباره مفهوم بودن داستان و موضوعات فیلمهای ایرانی برای مردم آمریکا افزود: در ۱۰۰ سال گذشته مردم آمریکا هنوز اهل دیدن فیلمهای غیرآمریکایی نیستند برای مثال سینمای فرانسه هنوز نتوانسته بین مردم آمریکا نفوذ کند بنابراین چطور میتوان انتظار داشت که مردم این کشور به فیلمهای ایرانی و آسیایی توجهی داشته باشند؛ آمریکا کشوری عظیم، اما منزوی است و خیلی از خود متشکر است و به سینمای آمریکا افتخار میکند. همچنین نمیتوان انتظار داشت همه مردم این کشور لطافتهای فیلمهای ایرانی و بین المللی را درک کنند.
استون با اشاره به تحولاتی که شبکههای تلویزیونی و نت فیلیکس در آمریکا ایجاد کرده اند، ادامه داد: شبکه نت فیلیکس به دنبال کسب درآمد است، اما اینکه بخواهد در زمینه فرهنگ کشورهای دیگر فرهنگسازی کند، اطلاعی ندارم و کسی نمیداند. البته هر از گاهی یک فیلم انگلیسی و شمال اروپایی در آمریکا محبوب میشود.
وی تأکید کرد: من فکر میکنم تعاملات تجاری و بین المللی باید این قدر رشد کند تا مردم آمریکا با فرهنگها و دغدغههای دیگر کشورها آشنا شوند.
استون درباره تحلیل وضعیت کشورهای عربی منطقه مثل سوریه و عربستان سعودی به عنوان یک فیلمساز و اینکه آیا در این مورد فیلم مستندی خواهد ساخت، گفت: فکر میکنم به این سؤال پاسخ دادم، اما به نظر من عربستان سعودی یکی از بزرگترین برهم زنندگان ثبات در منطقه خاورمیانه و به صورت خلاقانهای در حال تخریب منطقه است.