
۱- تهدید معتبر نظامی که البته به سبب توان دفاع راهبردی ایران به صورت معناداری از دستور کار خارج شده است؛
۲- تحریم اقتصادی که به علت همجواری ایران با 15 کشور که شمار زیادی از آنها حاضر به پذیرش سیاست های ایالات متحده نیستند، عملیاتی کردن آن دشوار است؛
۳- ایجاد ناامنی داخلی با استفاده از عملیات روانی که مدت هاست در قالب بهره گیری از بازوهای رسانه ای به مرحله اجرا گذاشته شده است.
رسانه های فراگیر و شبکه های اجتماعی، ابزار این جنگ رسانه ای هستند که برخی از آنها به علت برملا شدن ماهیت آنها از کارآیی اندکی برخوردارند.
الف) شبکه صدای امریکا از آن رو که به صورت مستقیم مبلغ راهبردهای وزارت خارجه امریکاست در میان مخاطبان هرگز با استقبال مواجه نشده است.
ب) شبکه BBC فارسی متعلق به ملکه انگلیس گرچه تلاش کرده است چهره ای حرفه ای ارائه دهد اما در گذر زمان دچار ریزش مخاطب شده است.
ج) شبکه من و تو با دستور کار سرگرمی توانست در دوره ای شماری از مخاطبان دو رسانه دیگر را جذب کند اما با روشن شدن آبشخور انگلیسی آن نتواست انتظار مالکان را برآورده کند.
د) شبکه ایران اینترنشنال طی افزون بر یک سالی که راه اندازی شده است کوشش کرد تصویری مستقل نزد مخاطبان ارائه دهد.
افشاگری گاردین که پرده از صاحبان سعودی آن برداشت، این شبکه را با بحران هویتی مواجه کرد.
به نظر می رسد این موضوع را که یکی دیگر از پیامدهای افشاگری پیش از مرگ جمال خاشقجی است، می توان یک شکست در راهبرد نبرد رسانه ای غربی، عربی و عبری بر ضد جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.
دکتر حسن عابدینی - کارشناس ارشد مسائل بینالملل