دو سال پس از ورود به ایران؛
نخستین کنترل دوسالانه هواپیماهای ATR
هواپیماهای ATR ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد نخستین چک دو سالانه خود شدند تا بتوانند سطح ایمنی پروازهای خود را ارتقا دهند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، هواپیماهای ATR ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دو سال پس از ورود به ناوگان هوایی ایران، وارد نخستین چک دو سالانه خود شدند تا بتوانند سطح ایمن پروازهای خود را ادامه دهند.
آقای محمود نادری مدیر آشیانه شماره ۳ هما، با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده، برای اطمینان از صحت عملکرد هواپیماهایای تی آر، همه بخشهای هواپیما شامل ارابههای فرود، تهویه، موتورها، تانکرهای سوخت، دم و بدنه هواپیما توسط متخصصان این شرکت و بر اساس دستورالعملهای شرکت سازنده، کنترل شده و قطعاتی که باید بر اساس دفترچه راهنما و دستورالعملهای شرکت سازنده (چپترهای چهارگانه) در زمان مقرر تعویض شوند، تعویض میشوند.
وی افزود: در این دوره از وارسی، همه صندلیهای هواپیما برداشته میشود، ساختار دیوارههای بدنه هواپیما از نظر امکان خرابی و خردگی، بررسی میشود، قطعات موتوری باز و بررسی و بسته میشود، بسیاری از نقاط کابین، پنلهای روی بدنه، بال و فلپها باز و کنترل میشود و در نهایت طبق دستورالعمل کارخانه سازنده، جمع و بسته میشود.
مدیر آشیانه ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هم اکنون کار اورهال و چک دوسالانه یکی از هواپیماها به پایان رسیده است و بعد از اخذ تاییدیههای لازم پروازی از سازمان هواپیمایی کشوری، در حال سرویس دهی در خطوط پروازی است و دو فروند دیگر از هواپیماها نیز در حال چک هستند و پس از خروج این هواپیماها از آشیانه، به تدریج ده فروند دیگر از هواپیماهایای تی آر که در مجموعه ۱۳ هواپیمای ATR خریداری شده توسط هما پس از برجام بودند، وارد چک دو سالانه میشوند.
آقای نادری در خصوص تاییدیه پرواز این هواپیما بعد از مرحله چک نیز گفت: پس از پایان مراحل چک نیمه سنگین دو سالانه و تایید مهندسان پرواز هما، تست پرواز انجام میشود و سپس در صورت تایید و نبود اشکال در سامانه ها، ناظران و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به صدور مجوز پرواز هواپیما اقدام میکنند چراکه برای هر شرکت هواپیمایی و از جمله شرکت هما، ایمنی مسافران و سلامت آنها اولویت اول به شمار میرود.
آقای محمدرضا بوذری رئیس بخش اویونیک آشیانه شماره یک هما نیز درباره این عملیات گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند با وجود تحریمها از زمینگیر شدن هواپیماهای خود جلوگیری کند و به همین دلیل و با وجود اینکه چک دو سالانه، فرآیند پیچیدهای است، مهندسان تعمیر و نگهداری هما در شیفتهای کاری تعیین شده در روزهای تعریف شده عملیات چکای تی آر را انجام میدهند.
وی افزود: برای هر هواپیما بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر - ساعت کار مهندسی و فنی پیچیده در مدت حدودا ۱۰ روز انجام میشود تا با بازگرداندن آن به خطوط پروازی، از این هواپیماها برای سفرهای منطقهای استفاده شود.
هم اکنون ۱۳ فروند هواپیمای ای. تی. آر در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
مدل این هواپیماهای خریداری شده ATR ۷۲-۶۰۰ است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد.
بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت هوایی، این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستمهای ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان ساخته شده است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت هزار و ۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینههای عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
هم اکنون، علاوه بر پروازهای داخلی، بخش مهمی از پروازهای منطقهای ایران به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس از طریق هاب شرکت هما در فرودگاه بندرعباس بوسیله این هواپیماها انجام میشود.
این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای پیشرفته، امکان فرود در سختترین شرایط جوی را نیز دارد.
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه ۹۴، ایران سه قرارداد خرید هواپیما با شرکتهای بوئینگ، ایرباس وای تی. آر در مجموع برای ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید منعقد کرد که سهم شرکت فرانسوی- ایتالیاییای تی آر، ۲۰ هواپیما بود، اما ناتمام ماندن اجرای برجام و خروج یکجانبه آمریکا از این قرارداد و اعمال تحریمها علیه شرکتهای همکاری کننده با ایران، تحویل ۷ فروند از ای. تی. آرهای مورد سفارش هما را ناتمام گذاشت و ATR به تعهد خود برای تحویل ۲۰ فروند هواپیما به بهانه تحریمهای آمریکا متعهد نماند.