گزارش مکتوب
به طرف دهکده اقتصادی
استفاده از ظرفیتهای شبکه ریلی در استان کرمانشاه نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسبی است تا به شکوفایی اقتصادی استان بیشتر کمک شود.
سوت قطار پس از حدود ۳۰ سال در کرمانشاه به گوش رسید طرح ریلی غرب کشور حالا دو سالی است که مسیرش را در کرمانشاه بازکرده و قرار است به سمت مرز خسروی ادامه یابد.
بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال نویدبخش جان تازهای در رگهای راه این کرمانشاه بود تا این ریلها با استفاده از این ظرفیت نیرویی ویژه و تازهتری بگیرد و موج مسافران اربعین از راه این به گزینهای آسانتر و ایمنتر برای تردد استفاده کنند
هرچند انتظار از راه این کرمانشاه با توجه به آنچه از ظرفیتهای این استان به چشم میخورد به همینجا محدود نمیشود چراکه توجیه اقتصادی راه این بار است و جابهجایی مسافران ویترین شبکه ریلی است
پس باید برای توسعه اهداف شاخصتر احداث راه این کرمانشاه طرحهای تازهای در نظر گرفته شود تا تکانی به اقتصاد گردوخاک گرفته استان بدهد
طرح احداث بندر خشک در ماههای اخیر در کرمانشاه کلید خورد تا بتوان از ظرفیتهای شبکه حملونقل ریلی استان بیشتر استفاده شود.
بندری کهپایهاش شبکه ریلی است و باید خطوط راه این از یک مسیر خشکی به مسیر دریایی برسد و راه این کرمانشاه را به شمال یا جنوب متصل کند.
اما هزینه اتصال شبکه ریلی کرمانشاه به شمال یا جنوب کشور با هزینههای زیادی روبهرو بود و در حقیقت مقرونبهصرفه نبود
با مطالعات انجامشده تصمیم بر آن شد تا از طریق همین شبکه ریلی بندر خشک به دهکده لجستیک ارتقا یابد و کرمانشاه به شیوه دیگری به کلیه مرزهای آبی و خاکی متصل شود.
آنطور که معاون عمرانی استاندار کرمانشاه میگوید: دهکده لجستیک کرمانشاه به تصویب وزارت راه و شهرسازی رسیده است و فاز مطالعاتیان و انتخاب زمین مناسب انجامشده است تا مکان تخلیه بار در این طرح بزرگ تعیین شود.
سالاری به مشکل تخصیص زمین اشاره کرد و گفت: زمین در نظر گرفتهشده در ابتدا معارض داشته است و پس از حل این مشکل ۲۵۰ هکتار از زمینهای شهرک صنعتی کرمانشاه به راه این منتقل شد تا احداث این پروژه شکل بگیرد.
وی ادامه داد: پسازاین مرحله فراخوان سرمایهگذار انجام میشود که این اقدام از طریق راه این کشور صورت خواهد گرفت.
سالاری عنوان کرد: کرمانشاه در احداث دهکده لجستیک یک پله بالاتر از استانهای دیگر است
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: طرح دهکده لجستیک قرار است در سه استان دیگر هم اجرا شود، اما در استان کرمانشاه با تخصیص ریل پیشبینی میشود که این طرح زودتر به مرحله اجرا میرسد.
سرمایهگذاری اولیه برای احداث این دهکده مبلغ هنگفتی یعنی چیزی معادل دو هزار میلیارد دلار است.
به گفته سالاری قدم اصلی برای به سرانجام رساندن این پروژه هم همین است.
وی گفت: چند سرمایهگذار حقوقی هماکنون در لیست همکاری با راه این قرار دارند و پس از عبور از این مرحله دشوار سرمایهگذاران کوچکتر زیادی تمایل به حضور در این دهکده خواهند داشت.
برای احداث دهکده لجستیک چه امکاناتی لازم است؟
اقدامات احداث دهکده به دودسته زیر بنایی و روبنایی تقسیم میشود اختصاص شبکه آب، برق، گاز، آسفالت ازجمله زیرساختها هستند و احداث یخچالها برای شرکتهای حملونقل و ایجاد مؤسسات مالی و صنایع تبدیلی نمونههای دیگری از اقدامات رونمایی است که انجام آن تنها با مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر است.
سالاری گفت: همچنین توسط راه این کشور شاخهای از ریل راه این کرمانشاه به مرکز لجستیک برای تخلیه بار متصل خواهد شد.
حملونقل ریلی راهی ایمن و ارزانتر برای جابهجایی بار:
سالاری افزود: گردش مالی طرح لجستیک برای استان بسیار بالاست و در کنار آن نیز صادرکننده و واردکنندهها سود میبرند و تولیدات استان مانند سیمان و پتروشیمی هم از مزایای این طرح بهرهمندمی شوند.
سالاری گفت: بانکها مؤسسات مالی حملونقل گمرک و مؤسسات اقتصادی نیز در این مرکز مستقر خواهند شد و پیشبینی اولیه ایجاد هزار شغل مستقیم است.
سرمایهگذاری اولیه با مبلغ بالا راه را برای اجرای این پروژه کمی دشوار میکند حالا باید ببینیم که آیا مسئولان استان میتوانند این پروژه را به سرانجام برسانند یا این پروژه هم در پیچوخم فرآیند اداری به سرنوشت پروژههای بینتیجه در کرمانشاه دچار خواهد شد.
گزارشگر زهره زندیه