• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۸۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
اجتماعی » جامعه و شهری
یادداشت

تلاش برای ایجاد تمدن مهدویت

نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن العسکری (ع) است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۶۰ هجری قمری به امامت رسیدند.

تلاش برای ایجاد تمدن مهدویتامام‌های پیشین از غیبت و منجی بودن حضرت امام زمان (عج) خبر داده بودند و نهم ربیع الاول دوره غیبت صغری آخرین امام معصوم (ع) آغاز شد و امام از طریق نواب خاص خود که چهار نفر بودند تا ۷۰ سال با شیعیان در ارتباط بودند.
حضرت امام زمان (عج) بر اساس مشیت و حکمت الهی از نظر‌ها پنهان ماندند تا منتظران آن حضرت برای خلق تمدن مهدویت تلاش کنند و بستر فرج در ظهورش را فراهم آورند. همزمان ادبیات و فلسفه انتظار فرج و تکلیف منتظران هم تا اکنون گسترش یافته است و البته دشمنان مهدویت هم بیکار ننشته اند.
پس از پایان یافتن دوره غیبت صغری، دوره غیبت کبری آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. این مدت دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است.
شیخ صدوق از حسن بن احمد مکتب آورده است "انتظار فرج حضرت امام زمان (عج) بالاترین فریضه برای هر مسلمان و به ویژه شیعیان است".
شیعیان همچنان منتظر ظهور امام موعود موجود (عج) هستند.
انتظار فرج را باید ترجمان و تفسیر سیره انبیاء (ص) و ائمه معصومین (ع) در سبک زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود بدانیم و امروزه بالاترین مصداق انتظار هم صیانت و حفاظت از تمامیت نظام جمهوری اسلامی ایران و کمک به استقرار تمدن مهدویت با شاخص‌های تمدن نبوی، علوی، فاطمی تا تمدن مبتنی بر سیره حضرت امام حسن عسکری (ع) است.
در ایران عزیز در مقطع کنونی هم حمایت و برنامه ریزی برای استقرار کامل اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مصادیق تلاش منتظران واقعی است که، ولی فقیه آن را به عنوان نقشه راه برای چله دوم نظام جمهوری اسلامی ایران تبیین و ابلاغ فرموده اند.
انتظار فرج در حقیقت نتیجه فلسفه تابش نور خدا در قالب انسان‌های ۲۵۰ ساله است و نور هدایت را نثار جامعه بشریت و عالم خلقت هدیه می‌کند.
حضرت امام حسن عسکری (ع) در طول امامت خود همواره برای تبیین و ترویج فلسفه انتظار و همچنین استحکام عقیدتی شیعیان درباره اعتقاد به امامت امام زمان (عج) تلاش کردند و شاگردان زیادی هم تربیت شدند و قرآن هم می‌فرماید: بقیه الله خیر لکم ان کنتم تعلمون.

فرج امام عصر (عج)، بزرگ‌ترین آرزو‌های پیروان مکتب اهل بیت

فرج وجود مبارک امام عصر (عج) از بزرگ‌ترین آرزو‌های پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) است که سبب امید به آینده و حرکت و پویایی در جامعه اسلامی است. مهم، باور حتمی بودن ظهور و انتظار راستین برای تحقق آن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بهترین عمل امّت را انتظار فرج از جانب خدای سبحان می‌دانند: أفضل أعمال اُمّتی انتظار فرج من الله (عزّ وجلّ)».
اهل بیت (علیهم‌السلام)، برجسته‌ترین مصداق این عنوان کلّی را انتظار فرج وجود مبارک، ولی عصر (عج) دانسته اند، چرا که برای انسان‌های مؤمن ظهور آن حضرت گشایش حقیقی است.
حضرت عبدالعظیم حسنی (قدس سره) هم فرمودند: بر مولایم حضرت جواد الائمه (علیه‌السلام) وارد شدم؛ تصمیم داشتم از او بپرسم که آیا «قائم» شما همان مهدی است یا غیر او؛ پیش از آنکه سخن بگویم، فرمود: «ای ابا القاسم! قائم ما همان مهدی است که باید در زمان غیبتش منتظر او بود و در زمان ظهورش وی را اطاعت کرد و او سومین فرزند من است. قسم به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به پیامبری برگزید و امامت را به ما اختصاص داد، اگر تنها از عمر دنیا یک روز باقی باشد، خدای تعالی آن روز را به قدری طولانی می‌کند تا قائم ما ظهور و خروج کند و آن گونه که زمین از ظلم و جور پر شده است، آن را از عدل و قسط پر گرداند!؛ خدای سبحان کار او را در یک شب اصلاح می‌کند و اوضاع را به نفع او می‌گرداند، چنان که کار موسی علیه السلام را در یک شب اصلاح کرد: موسی برای گرفتن شعله‌ای از آتش برای استفاده خانواده اش رفت؛ اما هنگام بازگشت به شرافت رسالت و افتخار نبوت رسیده بود؛ سپس امام جواد علیه‌السلام فرمود: بهترین اعمال شیعیان ما انتظار گشایش امور به دست آن حضرت است».
برخی از آثار انتظارشامل امید به آینده؛ اصلاح در عرصه‌های فردی و اجتماعی؛ تلاش، پویایی و پیشرفت در تمام عرصه ها؛ نهادینه کردن فضیلت‌های انسانی؛ آمادگی برای ظهور؛ شکوفاسازی اندیشه‌ها و استخراج گنجینه‌های عقول است.

اعتماد و امیدواری به آینده، یکی از ابعاد انتظار

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مطلب اول درباره این بخش عظیم اعتقادی ماست که عبارت است از انتظار ظهور ولیّ‏عصر و مهدی موعود و منجی بشریت.
همه مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ‏ناپذیری که از نبیّ ‏اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره‏ درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتر خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می‏ شناسیم.
مردم ما ولیّ‏ اللَّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه اهل‏بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می‏شناسند؛ از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می ‏کنند؛ به او می‏ گویند؛ به او شکوه می ‏برند؛ از او می ‏خواهند و آن دوران آرمانی - دوران حاکمیت ارزش‌های والای الهی بر زندگی بشر - را انتظار می ‏برند؛ این انتظار دارای ارزش زیادی است.
این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه امید را از دل‌های منتظران نمی ‏زداید و خاموش نمی ‏کند. اگر این نقطه‏ امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره‌ای ندارد جز این‏که به آینده‏ بشریت بدبین باشد.
دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره حق، همه‏ قله ‏های فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم ‏انداز زندگی بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معنای انتظار دوران امام زمان این است.

از سکون و سکوت و تن دادن به وضع موجود خبری نیست

مقام معظم رهبری همچنین فرموده اند: در مفهومی که حضرت امام قدس سره از «انتظار» ارائه می‌دهند نه تنها از سکون و سکوت و تن دادن به وضع موجود خبری نیست، بلکه صحبت از تلاش و کوشش برای تحقق قدرت اسلام و آماده شدن زمینه ظهور است، که این با مفهومی که سال‌ها سعی می‌شد از «انتظار» در اذهان مردم جا داده شود بسیار فاصله دارد.
حضرت امام قدس سره در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی به منظور آماده ساختن مردم برای مقابله با مشکلات و خطراتی که انقلاب و نظام نوپای اسلامی را تهدید می‌کرد، بر مفهومی که خود از انتظار داشتند تاکید می‌فرمودند و مردم را به پایداری و تلاش بیشتر فرا می‌خواندند «من امیدوارم که ان شاءالله برسد روزی که آن وعده مسلم خدا تحقق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند. این مطلب وعده خداست و تخلف ندارد، منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم، آن به دست خداست. ممکن است در یک برهه کمی وسایل فراهم شود و چشم ما روشن بشود به جمال ایشان. این چیزی که ما در این وقت، در این عصر وظیفه داریم، این مهم است. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمی‌شود، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلی شرعی - الهی خودمان بکنیم و باکی از هیچ امری از امور نداشته باشیم. کسی که برای رضای خدا ان شاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست. کار انبیاء هم مورد قبول همه نبوده است، لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آن‌ها محول شده بود نکردند، گر چه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا، ما هم آن چیزی که وظیفه مان هست عمل می‌کنیم و باید بکنیم گر چه بسیاری از این عمل ناراضی باشند یا بسیاری هم کارشکنی بکنند.»
جانمایه تفکر امام راحل قدس سره و موضوعی که همواره، چه در نظر و چه در عمل، مد نظر ایشان بود، عمل به وظیفه و ادای تکلیف الهی است و همین موضوع است که دیدگاه ایشان در باب انتظار فرج را از سایر دیدگاه‌ها متمایز می‌کند.

انتظار فرج هرگز به معنی سکوت و ریاضت و بی تحرکی نیست

بنابراین انتظار فرج هرگز به معنی سکوت و ریاضت و بی تحرکی یا سستی در اعتقاد و باور‌های نبوی و فاطمی و علوی و ولایت و امامت نیست بلکه به معنی ترویج سبک زندگی فردی و اجتماعی مبتنی بر همه سیره انبیاء (ص) و ائمه (ع) است و باید با تلاش بیشتر و با صبر مستحکم و همچنین تبیین مهدویت از درون خانواده‌ها تا همه ارکان نظام تلاش کنیم با کار‌ها و اعمال خود شرایط را برای ظهور حضرتش فراهم کنیم.

مواظب سارقان باشیم

انتظار فرج به معنی ارادت قلبی به رسالت نبوی و ولایت علوی و ولایت ائمه معصومین (ع) است و منتظران فرج هرگز دچار تفرقه و سستی نمی‌شوند بلکه با عمل کامل به آموزه‌های قرآن کریم و سیره امام معصوم (ع) همواره خود را در بالاترین سطح توانمندی و استعداد برای استقبال از فرج امام زمان (عج) و ایمان و باور قلبی و عملی برای حمایت از ایشان قرار می‌دهند.
اما در این عرصه هم دشمنان مهدویت که حتی اجازه نداده اند حضرت امام حسن عسکری (ع) فرصت حضور در مراسم حج را پیدا کنند امروز هم نسل همین دشمنان تلاش می‌کنند فلسفه انتظار فرج و مهدویت را منحرف کنند.
در طول تاریخ فرقه‌های زیادی هم برای انحراف از مهدویت ایجاد شدند و این روند همچنان ادامه دارد و خواهد داشت، اما برای عبور از این فتنه‌ها باید بر قرائت اهل بیت (ع) و مهدویت و همچنین سیره پیامبر اسلام (ص) تکیه کنیم.
آقای شفیعی سروستانی، کارشنس مذهبی می‌گوید:برخی بر این باورند که ما وظیفه‌ای در این زمینه نداریم؛ زیرا ظهور امام مهدی (عج) تنها در گرو اذن خداوند است و هر زمان که اراده الهی به این امر تعلق گیرد، ظهور واقع می‌شود. در مقابل این دیدگاه، برخی معتقدند که زمینه سازی برای ظهور و فراهم آوردن شرایط تشکیل حکومت جهانی منجی موعود از وظایف انکار ناپذیر منتظران است و مردم می‌توانند با اعمال شایسته خود ظهور امام مهدی (عج) را نزدیکتر کنند.

ظلم ستیزی رکن پایدار انتظار فرج است

دشمنان دین اسلام در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند با اسلام هراسی به اهداف خود برسند و در عصر حاضر هم علاوه بر اسلام هراسی به "اسلام سازی مانند داعش" روی آورده اند و از واژه‌هایی مانند اسلامی رحمانی یا اسلام تبشیری و مشابه آن هم استفاده می‌کنند در حالی که ظلم ستیزی جایگاه ویژه‌ای در آموزه‌های دین اسلام و همچنین مهدویت دارد " سوره مبارکه الفتح آیه ۲۹ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم".
به فرموده قرآن "واعدوا مااستطعتم من قوه و من رباط الخلق" و باید جامعه منتظران ظهور در بالاترین سطح اقتدار و قدرت قرار بگیرند؛ و این اقتدار و قدرت با هویت ولایت مداری جهت راستین خود را نیز حفظ خواهد کرد و هرگز پشتیبان ظلم قرار نمی‌گیرد بلکه ظلم ستیزی را هم مدنظر خواهد داشت بنابراین اصل ولایت فقیه را باید نتیجه فلسفه امامت و مهدویت بدانیم و در تمام شئون و مراحل زندگی ساری و جاری کنیم.

سردار سلیمانی یک منتظر واقعی بود

سردار سلیمانی یک منتظر واقعی بود، این سردار رشید با ۴۱ سال مجاهدت و تلاش شجاع و خالصانه خود زمینه‌ساز حرکت ظهور بود.
به گفته فرمانده سپاه حضرت قائم آل محمد (عج)؛ حاج قاسم سلیمانی به آیات قرآن تجلی عملی داد و آیات قرآن را در میدان عمل تفسیر و تعبیر و در میدان عمل لباس خدمت و جهاد بر تن کرد و ۴۱ سال این لباس را از تن خارج نکرد.
با رشادت‌های این سردار رشید، نهضت فلسطین احیا شد و رژیم منحوس صهیونیستی در باریکه و حصار قدرت فلسطینیان و حزب‌الله لبنان قرار گرفته است.
حشد الشعبی عراق و دفاع ملی سوریه توانستند حکومت داعش و شرارت‌های داعشیان را با بهره‌گیری از رهنمود‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای همیشه از بین ببرند.
با تحمیل این شکست‌های پیاپی به فرمانروایی این سردار رشید، هیمنه ابرقدرتی آمریکا در منطقه از بین رفت و امروز شاهد ضعیف‌ترین آمریکا در طول تاریخ هستیم که هیچ‌گاه به این اندازه مستأصل و درمانده نبوده است.
منتظران واقعی باید چنین تلاش کنند و همچون سردار سلیمانی را الگو بدانند.

انتظار بزرگ‌ترین محرک اجتماعی است

در اندیشه استاد مطهری، انتظار بزرگ‌ترین محرک اجتماعی است که انسان را برای حاکمیت ارزش‌ها و محو ضدّ ارزش‌ها تشویق می‌کند، برای همین انتظار بدین معنا را با فضیلت‌ترین عبادات دانسته اند: «افضل الأعمال إنتظار الفرج»
شهید مطهری با استناد به آیات ۵ سورة قصص, ۱۰۵ سورة انبیا و ... چنین نتیجه گیری می‌کند:
ظهور مهدی موعود حلقه‌ای از حلقه‌های مبارزة اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود، سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد. آیاتی که بدان‌ها در روایات استناد شده است، نشان می‌دهد که مهدی موعود (ع) مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است، مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان است.
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران محصول تئوری انتظار سازنده و عنایات آن امام منتظَر بود.

حفظ نظام جمهوری اسلامی وظیفه بزرگ منتظران است

منتظران ظهور حضرت امام زمان (عج) هرگز سست و خموده نمی‌شوند بلکه بالاترین نشاط معنوی و تقویت استعداد و توانمندی را در کنار صبر و امیدواری دارندار می‌دهند و عمل به واجبات و پرهیز از محرمات باید در همه ارکان حیات فردی و اجتماعی نهادینه شود و امروز که نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مبانی دینی و الهی و تجارب ۱۴۰۰ ساله و با تکیه بر سیره نبوی و علوی و فاطمی و ولایت شکل گرفته است و با تقدیم هزاران شهید و جانباز به این جایگاه رسیده است از مهمترین واجبات محسوب می‌شود.
به فرموده امام راحل حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین کسانی که خود را منتظر واقعی و طرفدار ولایت فقیه می‌دانند باید رهنمودهای، اما راحل و مقام معظم رهبری را در همه حال و در همه زمان و مکان در پیش چشم خود قرار دهند و مانند شهید سلیمانی همواره به میل، ولی فقیه عمل کنند و این همان درس مکتب سلیمانی است.
سیاست‌های کلی که از سوی مقام معظم رهبری در این سال‌ها ابلاغ شده و همچنین سیاست‌های ناشی از نامگذاری سال‌ها اعم از اقتصادی و فرهنگی و سیاسی باید مانند نقشه راه روشن و درخشان همه برنامه ریزی‌ها و تلاش‌ها و سیاست‌های اجرایی و برنامه ریزی را هدایت کند.
به همین خاطر می‌توان گفت که تلاش برای استقرار کامل و جامع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مظاهر برجسته و از مصادیق مهم و برتر فلسفه انتظار در این عصر هست تا به یاری خداوند و در سایه دعای امام زمان (عج) با استقرار تمدن کامل اسلامی در ایران عزیز، پرچم مقدس هم تقدیم آن حضرت شود.

اسماعیل محمدی
دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پذیرش نشدن صورتحساب غیرالکترونیکی از ابتدای دی‌ماه
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت آیت‌الله شاهچراغی
پرورش شتر در فارسان
هوشنگ مرادی‌کرمانی از بیمارستان مرخص شد
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در دوره سرد سال
وضعیت آب و هوای کشور ۱۴۰۴/۰۹/۲۲
پیام تسلیت رئیس مجلس خبرگان بمناسبت درگذشت آیت الله شاهچراغی
مراجعه والدین شاغل در انگلیس به خیریه‌ها برای دریافت غذای رایگان
سهم‌بندی ۴۱.۳ میلیارد دلار ارز وارداتی
جام جهانی اسکواش ۲۰۲۵ در هند؛ تلاش ایران برای برای کسب رده نهم
اجرای طرح کاشت (PDT) جو آبی در شهرستان شهرکرد
اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک
«دستچین»، «روزی روزگاری آبادی»، و «تبهکار باهوش»، از قاب تلویزیون
ثبت پنجمین فوتی آنفلوآنزا در هرمزگان
تدابیری اتخاذ شود تا ساماندهی ناترازی انرژی به معیشت مردم آسیبی وارد نکند
۹۰ درصد آتش سوزی‌های جنگلی و مرتعی غیرطبیعی است
افتتاحیه نخستین دوره المپیاد ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری
کاهش ۵۳ درصدی بارندگی‌ها در استان همدان نسبت به سال گذشته 
برداشت مازاد آب زیرزمینی به ۱۵ میلیارد مترمکعب رسید
ایمنی رانندگی در جاده‌های لغزنده
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
سامانه بارشی در راه گیلان/ اواخر وقت فردا بارش‌ها آغاز می‌شود
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۱۰ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)