• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۲۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

باقر العلوم لقب امام پنجم شیعیان

امروز اول رجب مطابق بعضی از روایات، روز ولادت امام محمد باقر (علیه السلام ) امام پنجم شیعیان است.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا وسیما، لقب امام محمد باقر (علیه السلام ) امام پنجم شیعیان باقر العلوم به معنی شکافنده علوم است . بعضی ‌ها می‌گویند به چه دلیل این لقب را به ایشان داده‌اند مگر چه علومی را شکافته اند؟
به عنوان مقدّمه، شایسته است توجه داشته باشید که لقب «باقر»، برگرفته از حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. در حدیثی مشهور که در بحث نصوص امامت بدان استناد می‌شود، پیامبر خدا (ص) به جابر بن عبدالله انصاری، فرمود: «تو مردی از اهل باقر العلوم لقب امام پنجم شیعیانبیت مرا درک خواهی کرد که هم نام و هم شکل من است علم را می‌شکافد، شکافتنی!


حال به این سؤال می‌پردازیم که آن حضرت، کدامین علوم را شکافته و توسعه داده است؟
برای یافتن پاسخ، باید توجّه داشته باشید که در حدیث منقول از جابر بن عبدالله انصاری، رسول خدا در صدد معرّفی امامان بعد از خویش است. پس علمی که در این حدیث، از شکافتنش سخن رفته، هر علمی است که مرتبط با شئون امامت باشد ؛ یعنی علم دین یا معارف دینی که در تقسیم بندی‌های رایج امروزی، شامل علومی مانند فقه و کلام و تفسیر می‌شود. مؤید این سخن، این است که در برخی متون، تعبیر «باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ» به کار رفته است؛ یعنی: شکافندۀ دانش پیامبران. این تعبیر، آشکارا دلالت بر این دارد که منظور از علم در این جا، علوم الهی است.
با مراجعه به زندگانی امام باقر (علیه السلام) نیز می‌توان فعّالیت‌های علمی آن حضرت را در گسترش این علوم به وضوح مشاهده کرد؛ تا جایی که منابع حدیث شیعه، سرشار از روایات امام باقر (علیه السلام) و فرزندش امام صادق (علیه السلام) است. البته دقّت داشته باشید که در این جا « حدیث» به عنوان «مادر علوم اسلامی» مدّ نظر است و نه صرفاً به معنای یکی از شاخه‌های علوم اسلامی؛ چرا که همۀ علوم اسلامی، در مراحل شکل گیری و تدوین اوّلیه، مبتنی بر حدیث بوده اند.
نه تنها آثار مکتوب شیعه، که حتّی کتب و تصنیفات دانشمندان و مورّخان اهل تسنن (مانند طبری و بلاذری و خطیب بغدادی) و کتاب‌های مهمّی مانند موطّأ مالک و سنن ابو داود و مسند ابو حنیفه و تفسیر زمخشری، پر از سخنان امام باقر (علیه السلام) است و این، نشان دهندۀ جایگاه علمی فراگیر آن حضرت در میان امّت اسلام است.
در این جا توجه به چند نکتۀ دیگر نیز مفید است:
یکم: بر اساس مبانی کلامی شیعه، همۀ ائمّه دارای علم الهی بوده اند؛ ولی شرایط سیاسی و یا اجتماعی در دوران برخی از ائمّه به گونه‌ای بوده که مجال بسیار محدودی برای فعّالیت علمی داشته اند. امّا در زمان امامت امام باقر (علیه السلام)، حکومت بنی امیه رو به زوال بود و بنّی عباس و هوادارن آنان در حال یارگیری و صف کشی سیاسی و نظامی در برابر امویان بودند. این شرایط باعث شده بود که دستگاه حکومت اموی، سرگرم مبارزه با آنان شود و خواهی نخواهی، از سخت گیری‌های سیاسی و اجتماعی قبلی باز داشته شود و در نتیجه، فضای جامعه قدری باز شد. امام باقر (علیه السلام) نیز از این فضا به بهترین وجه استفاده کرد و در چنین شرایطی، به مسائلی پرداخت که تا آن زمان، یا به کلّی ممنوع بود و یا به خوبی تبیین نشده بود. بسیاری از مباحث فقهی مربوط به سیرۀ نبوی، مسائل مربوط به امامت، بیان برخی انحرافات رخ داده در احکام دینی، تفسیر صحیح آیات قرآن، نشان دادن برخی خطاها و برداشت‌های نادرست از روایات نبوی و موارد متعدّدی از این دست، کاری بود که توسط امام باقر (علیه السلام) به خوبی پایه گذاری شد و بعد از ایشان توسط امام صادق (علیه السلام) پیگیری شد.


دوم: از جمله اقداماتی که امام باقر (علیه السلام) به نیکی انجام داد تا بتواند علوم اسلامی را در میان امّت اسلام گسترش بدهد ، تربیت شاگردان بسیاری بود که در منابع اسلامی، نام 467 نفر از آنان آمده است. شاگردانی مانند ابو بصیر و محمّد بن مسلم و زرارة بن اعین و هشام بن سالم و جابر بن یزید بود که سرآمد فقها و محدّثان زمان خود بودند و در میدان رقابت علمی، بر فقها و قضات غیر شیعی برتری داشتند.


سوم: یکی از وجوه مهمّ فعّالیت علمی امام باقر (ع)، مبارزه با جریان‌های فکری و مذهبی انحرافی مانند غلات، مرجئه، خوارج، کیسانیه و یهودیان بوده است. از آن جا که بسیاری از این جریانات انحرافی، عقاید خویش را منتسب به قرآن و سنت نبوی می‌کردند، روشن است که ایستادگی در برابر آنان، تنها از عهدۀ کسی بر می‌آمد که توشه‌ای سرشار از علوم نبوی و آموزه‌های وحیانی داشته باشد و با آشکار کردن علوم خود، در این مسیر بکوشد و این، همان کاری بود که امام باقر (علیه السلام) بدان همّت گماشت و با تفسیر و توضیح علمی آیات قرآن، خط بطلان  بر آراء مخالفین می‌کشید.


چهارم: پاسخ این سؤال که چرا بر فعالیت علمی امام باقر (علیه السلام) تأکید می‌شود، در گرو آگاهی از تاریخ تدوین علوم اسلامی است. بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، از یک سو، ثبت و نقل احادیث نبوی با محدودیت‌های فراوان رو به رو بود و از سوی دیگر، مسلمانان درگیر مسائلی مانند مدعیان دروغین نبوت و فتنۀ اهل ارتداد و فتوحات و … شدند. درگیری‌های داخلی مانند نبرد جمل و صفین و نهروان و در ادامه ماجرای عاشورا و بازتاب‌های شدید آن در جامعۀ اسلامی، مجال تعمیق و گسترش علوم را تنگ کرده بود. اما در پایان سدۀ نخست هجری، در دوران خلافت عمر بن عبدالعزیز محدودیت از نگارش و نقل احادیث نبوی بر داشته شد و در عرصۀ اجتماع نیز تقاضا برای پرداختن به علوم، رشدی چشمگیر داشت و از این رو است که بسیاری از علوم اسلامی در این زمان تدوین شدند. و این، دقیقاً مصادف است با دوران امامت حضرت باقر العلوم (علیه السلام).
خلاصه این که: منظور از «علم» در لقب «باقر العلوم»، معارف دینی و تعالیم الاهی است که آموزش و گسترش آن‌ها از شئون امامت شمرده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خطبه‌های نمازجمعه شهرستان‌های استان
بررسی عوامل توسعه اقتصاد کشاورزی گلستان در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر
رئیس جمهور عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد
استقبال روس‌زبان‌ها از آثار فاخر ایرانی به زبان روسی
­تنیس روی میز پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ٣ پیروزی و ٤ شکست برای نمایندگان ایران
تکواندو بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ایمانی در ثانیه آخر طلایی شد
پیوند بنا‌های میراث جهانی کاخ گلستان با تاریخ هنر آینه‌کاری
برگزاری محفل اُنس با قرآن کریم در روستای انبارسر کیاشهر
برد پرگل وارو انرژی مریوان در خانه
تاکید امامان جمعه کردستان بر نقش آفرینی زنان در نظام جمهوری اسلامی
برگزاری محفل انس با قرآن در سراب
دیدار نایب رئیس اتحادیه جهانی کشتی با رئیس کمیته ملی المپیک
کاشت نهال به نام سایه مادر در علی آبادکتول
تقویت زیست‌بوم بازی‌سازی کشور با تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی
­مریم عبدالله پور طلایی شد، زهرا رحیمی نقره گرفت
قصه پر غصه منزوی از سر کرانمندی تن در مقابل بی‌کرانگی روح بوده است
کشف داروهای غیرمجاز در نیشابور
غافلگیری استاندار ایلام روی آنتن زنده
برگزاری همایش آموزش توجیهی هیئت‌های نظارت بر انتخابات
الگوگیری از سیره حضرت فاطمه (س) ضامن سلامت خانواده و جامعه است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)