• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۹۳۷۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
اقتصادی » آب و انرژی

بیشترین هدررفت انرژی قبل از رسیدن به مصرف‌کننده نهایی رخ می‌دهد

کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بر اساس آخرین ترازنامه انرژی کشور، حدود نیمی از انرژی اولیه تولید شده، قبل از رسیدن به مصرف‌کنندگان نهایی هدر می‌رود.

بیشترین هدررفت انرژی در کشور قبل از رسیدن به مصرف‌کننده نهایی است

آقای احسان تمدن کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، درباره مدیریت مصرف بنزین در کشور گفت: ابتدا باید این واقعیت را در نظر بگیریم که مسئله ناترازی فقط محدود به بنزین نیست و ما در همه سبد انرژی، به صورت کلی ناترازی داریم.

وی تشریح کرد: آخرین ترازنامه انرژی که منتشر شده، مربوط به سال ۹۹ است و نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد انرژی کشور در مرحله اول هدر می‌رود؛  یعنی در مرحله رساندن نفت،  گاز و میعانات گازی پس از استخراج به پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها و غیره.

آقای تمدن اظهار کرد: حدود ۲۳ درصد دیگر هم در مرحله انتقال انرژی از مرحله اول به مصرف کنندگان نهایی هدر می‌رود و بخشی هم در ترازنامه به عنوان مصارف غیرانرژی درج شده که حتی در حوزه سایر مصارف هم قرار نگرفته؛ بنابراین، در مجموع حدود نیمی از انرژی تولیدی اولیه به بخش مصرف می‌رسد.

این کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز معادل نفت خام، هدررفت انرژی داریم؛ این هدررفت انرژی فقط دست دولت تا قبل از رسیدن به مصرف کننده نهایی ­است.

وی برای درک بهتر میزان هدررفت انرژی قبل از رسیدن به مصرف‌کنندگان گفت: اگر مذاکرات برجامی موفق می‌شد و به راحتی می‌توانستیم پول نفت را پس بگیریم و مشکلی در صادرات نداشتیم، امکان دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام وجود داشت؛ یعنی، هدررفت انرژی به ویژه در بخش انتقال، از میزان صادرات نفت کشور بیشتر است.

آقای تمدن بیان کرد: بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی حدود ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام در سال انرژی مصرف می‌کنند که تقریبا نصف انرژی است که هر سال قبل از رسیدن به مصرف‌کننده نهایی هدر می‌رود و اگر برق و گاز­ تمام ساختمان‌ها و مراکز عمومی کشور را قطع کنیم، به اندازه یک مرحله از هدررفت انرژی در کشور است.

وی اضافه کرد: این مسئله به معنی این نیست که نباید در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی صرفه‌جویی شود؛ بلکه، به معنی این است که اگر می‌خواهیم برای بهینه‌سازی تصمیم کلانی بگیریم، باید اولویت سرمایه‌گذاری را به درستی تشخیص دهیم.

این کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: دولت اکنون توان تأمین انرژی کافی برای همه مصرف‌کنندگان در همه ایام سال را ندارد و پولی هم برای واردات انرژی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اگر طرحی در بهینه‌سازی وجود دارد که در مجموع صرفه اقتصادی ندارد، نباید به سراغ آن رفت؛ ­دولت باید طرح‌هایی را در اولویت خود قرار دهد که با هزینه و زمان کمتری قابل اجرا هستند و گاهی مسئله انرژی از حوزه اقتصادی خارج شده و مانند بنزین، بیشتر جنبه اجتماعی و محیط‌زیستی به خود می‌گیرد که این موارد مستثنی هستند.


بیشتر بخوانید:

  • اولویت سیاستگذاری باید افزایش بهره‌وری در انرژی باشد

آقای تمدن درباره طرح تخصیص بنزین به شماره ملی هم گفت: باید طرح‌هایی را در نظر بگیریم که قابلیت اجرا داشته باشند؛ صحبت ما درباره زیرساختی است که حتی کپسول‌های گاز مایع را نمی‌تواند به درستی به دست مردم برساند و صف تشکیل می‌دهد.

وی افزود: طرح‌های مختلفی درباره مدیریت مصرف بنزین وجود دارد، اما آن طرحی در نهایت باید اجرایی شود که سه مسئله اصلی را در نظر بگیرد؛ این مسائل شامل کاهش ارزش پول ملی، قاچاق سوخت و صنعت ناکارآمد خودرو هستند.

کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه گفت: هر چقدر که پالایشگاه‌های جدید بسازیم، اگر نتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم، باز هم نتیجه‌ای نخواهد داشت. حجم بالای قاچاق سوخت، نمی‌تواند فقط مربوط به چند خودروی سوخت‌بر باشد و باید برخورد جدی‌تر با آن شود.

وی اضافه کرد: خودرو‌ها مصرف‌کننده بنزین هستند، اما خودرو‌های بی‌کیفیت به مردم تحویل می‌دهیم و خودرو‌های قبلی نیز، اغلب فرسوده شده‌اند. خودروساز‌ها نشان داده‌اند که تمایلی به اسقاط خودرو‌های فرسوده ندارند و این قانون تاکنون به شکل بدی اجرا شده است؛ بنابراین، باید واردات خودرو داشته باشیم.

آقای تمدن با بیان این که واردات خودرو باید به صورتی باشد که دولت فقط تسهیلگری کند و مردم خودشان بتوانند واردات را انجام دهند، گفت: فرض کنیم که سالانه دو میلیون خودرو را با خودرو‌هایی تعویض کنیم که در هر صد کیلومتر، پنج لیتر بنزین کمتری نسبت به خودرو‌های فعلی مصرف کنند؛ مثلا، خودرویی که ۱۲ لیتر می‌سوزاند، با خودرویی تعویض شود که بتواند هفت لیتر مصرف کنند.

وی در ادامه گفت: اگر راننده‌ای را در نظر بگیریم که ماهانه ۸۰۰ کیلومتر مسافت را بپیماید، با دریافت خودرویی با مصرف کمتر، ماهانه ۴۰ لیتر بنزین کمتری مصرف خواهد کرد؛ در حالی که سهمیه هر خودرو، ۶۰ لیتر است.

کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: با این روش، می‌توان به اندازه ظرفیت یک پالایشگاه در مصرف روزانه بنزین صرفه‌جویی کرد؛ بنابراین، دولت نباید واردات خودرو را با شروط متعدد، سخت کند.

وی تصریح کرد: شرایط صنعت خودرو به شکلی است که اگر طرح تخصیص بنزین به کد ملی هم اجرا شود، باز هم نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت و دولت نمی‌تواند هزینه واردات را پرداخت کند؛ بنابراین، مسئله این است که بنزین وارداتی را با چه نرخی به مردم بفروشد؟

آقای تمدن افزود: به جای محدود کردن مردم در مصرف بنزین، باید زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم؛ زیرا، اکنون شغل بسیاری از مردم به مصرف بنزین وابسته است. دولت در حوزه واردات خودرو نگران افزایش تقاضا برای دلار است، اما اگر شرایط واردات را تسهیل کند، در نهایت خود مردم می‌توانند عرضه و تقاضا را در­بازار به تعادل برسانند.

وی با تأکید بر این که ­اجرای چنین طرح‌هایی برای بهینه‌سازی در مصرف انرژی، هزینه کردن نیست؛ بلکه، سرمایه گذاری کردن است، ادامه داد: برگشت درآمد‌های نفتی به کشور به دلایل تحریمی، سخت انجام می‌شود و مجبور هستیم به چین یا کشور‌های دیگر که نفت را به آنها می‌فروشیم،  خط اعتباری بدهیم؛ دولت باید در استفاده از این خط اعتباری، اولویت‌بندی درستی انجام دهد.

این کارشناس حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: بودجه محدودی که در اختیار دولت است، باید درست مدیریت شود؛ به طور مثال در شهر تهران، اولویت با ساخت فرودگاه و ورزشگاه جدید است یا واردات اتوبوس‌های برقی؟

وی افزود: افرادی با هواپیما به سفر می‌روند و ما ارز مسافرتی به آنها می‌دهیم، اما باید بررسی شود که آیا چنین اولویتی در کشور وجود دارد؟ چرا به جای چنین هزینه‌هایی، پول را به بخشی نمی‌بریم که در آینده برای کشور سود داشته باشد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نیروگاههای تجدید پذیر درون شهرک های صنعتی و در جوار شهرها جایی که مصرف برق زیاد است احداث شوند تا بخشی از برق مورد نیاز شهرها و شهرک های صنعتی درون خودشان تامین شود اتلاف در مسیر انتقال کاهش یابد
نظر شما
آخرین اخبار
حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت همه بخش‌ها باشد
فردا آموزش غیر حضوری در برخی مدارس سمنان و آرادان
برگزاری نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در تبریز
مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی استان تهران در ورامین
بارش پراکنده باران در سمنان
نمایش توان داخلی صنعت بیمارستان‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران
تصویب طرح توسعه سایت ۲۰۰ هکتاری شهر مهاباد
برگزاری میز خدمت قضایی در شهرستان اسلامشهر
۴ فوتی و مصدوم در حادثه رانندگی بستان آباد
ثبت تراز تجاری مثبت ۳.۵ میلیارد دلاری در آذربایجان‌غربی
مهر و موم سه واحد صنفی متخلف در فریدن
دستگيري20خرده فروش در طرح"آرامش در شهر" منوجان
برگزاری آیین افتتاح دوره آموزشی توجیهی بدو خدمت پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی استانداری آذربایجان‌غربی
توقيف 30 هزار ليتر گازوئيل قاچاق در انار
برگزاری جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان‌غربی
ملاقات بیش از ۴۶ هزار نفر با مسئولان قضایی لرستان
بررسی ۵۰ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
ورود بیش از هزار راننده جدید به ناوگان باری آذربایجان‌غربی همزمان با رونق جابه‌جایی کالا
کسب رتبه پنجم کشوری آذربایجان غربی در رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای
پایش خروجی ۶ دودکش نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه انجام شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)