پخش زنده
امروز: -
چند اثر نمایشی اقتباسی برای سیما در مسیر تولید قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قرار است اقتباس از آثار ادبی جریانی مستمر و جدی برای تولید آثار نمایشی سیما باشد.
آقای منوچهر اکبر لو نویسنده و کارشناس ادبیات با حضور در استدیو شبکه خبر گفت: مقوله «اقتباس» که من ترجیح میدهم یک کلمه «دانش» را کنار آن قرار دهم، چون یک دانش مستقل است، دانش اقتباس چیزی حدود ۹۰ درصد آن بین آثار بزرگسال و آثار کودکان و نوجوانان مشترک است، که ۱۰ درصد تفاوت آن به خاطر این است که شما اثری تولید میکنید که از قبل مخاطب آن را میشناسید ولی در آثار بزرگسال اثری که تولید میکنید ممکن است کسی آن را بپسندد و دیگری از آن خوشش نیاید.
وی ادامه داد: انتخاب آن اثر (کتاب) خیلی مهم است، تعریف اقتباس همین است انتخاب یک اثر از اثر قبلا منتشر شده معمولا استفاده میشود به چند دلیل ما باید انتخاب کنیم یکی به دلیل مقتضیات کاری که داریم ما نیاز داریم که بچهها یا بزرگسالان فلان دوره تاریخی یا فلان شخصیت را بشناسند و یا فلان مهارت اجتماعی را میخواهیم آموزش دهیم نکته دوم این است که اثر، ظرفیت اقتباس کردن را داشته باشد، بسیاری از آثار مثل «داستانهای درونگرا» ظرفیت اقتباس را ندارند، چون رویداد محور نیستند و نکته سوم به خاطرانتخاب مضمون مورد نیاز یعنی هدف ما این است که در خصوص اهمیت خانوادهآموزشی را ارائه کنیم حالا به سراغ آثاری میرویم که یا مستقیما این مضمون را دارند یا نه قابلیت این را دارند که ما تغییر دهیم، مسئله تغییرمسئله مهم اقتباس است همان چیزی است که همیشه بین نویسنده اولیه مثل رمان نویس، داستان نویس و یا نمایشنامه نویس و کسی که فیلم و سریال و انیمیشن میسازد محل اختلاف است، در اقتباس باید بیاموزیم صاحب اثر کسی که مثلا انیمیشن را ساخته کسی که سریال را ساخته هیچ وقت نباید به اثر اولیه وفادار باشد بلکه باید به ساخته خودش وفا دار باشد ما به آن «مقتضیات درام» میگوییم بنابراین لازم و ضروری و یا جذاب است که مثلا حتی در تاریخ دست ببرد به جز در مجموعههای مستند که باید عینا تاریخی باشند و شما جایی برای تخیل ورزیدن نداری و سازنده جذابیتش را در تصویربرداری، تدوین، نریشن و.. نشان میدهد.
آقای اکبرلو در خصوص معیار فرایند اقتباس گفت: عناصر مختلفی که آن رویداد یا داستان واقعی یا تخیلی اولیه دارد چیزهای مختلفی است؛ شخصیت، صحنهها، رویدادها و روی در رو شدن ها است، اقتباس گر باید ببیند و اینها را فهرست کند و ببیند کدامشان بنا بر مضمونی که خودش مد نظرش است اینها را یا تایید کند یا حذف کند یا در چیز دیگری ادغام کند و یا یک چیز جدیدی اضافه کند مثل شخصیت که در خیلی از کارهای اقتباسی میبینید آن شخصیت وجود خارجی ندارد ولی آن را خلق میکنند، این تصمیمی است که اقتباس گر باید بگیرد.