• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۲۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
علمی و فرهنگی » فضای مجازی
یورونیوز:

اتکای بیش از حد به ابزار‌های هوش مصنوعی بر رشد شناختی دانش‌آموزان اثر منفی می‌گذارد

یورونیوز نوشت: محققان می‌گویند در حالی که ابزار‌های هوش مصنوعی مانند «چت جی پی تی» می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند، اما اتکای بیش از حد به این ابزار‌ها ممکن است مانع رشد شناختی آنها شود.

اتکای بیش از حد به ابزار‌های هوش مصنوعی بر رشد شناختی دانش‌آموزان اثر منفی می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از یورونیوز، استفاده از هوش مصنوعی (AI) در کلاس درس بستر بحث‌های متعددی بوده و صاحبنظران هنوز در تلاشند تا نقش آن را تعریف و روش‌های موثری برای نظارت بر استفاده از آن ایجاد کنند.
 
با این حال و بر اساس تحقیقات جدید، هوش مصنوعی در موارد خاص می‌تواند به ویژه برای دانش‌آموزانی که با عملکرد‌های اجرایی مانند تمرکز و توجه دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید باشد و به پر کردن شکاف‌های عملکردی در بین دانش‌آموزان کمک کند.
 
مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه «لوند» در سوئد انجام شده، به چگونگی درک دانش‌آموزان نوجوان از مفید بودن هوش مصنوعی در کلاس درس پرداخت.
 
«یوهان کلارین» نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم دانش‌آموزانی که چالش‌های عملکرد اجرایی بیشتری دارند، ابزار‌های هوش مصنوعی مولد را برای کار‌های مدرسه، به‌ویژه برای تکمیل تکالیف مفید می‌دانند.
 
به گفته او، این امر ظرفیت ابزار‌های هوش مصنوعی را به عنوان کمک‌های حمایتی برای دانش‌آموزانی که با فرآیند‌های شناختی ضروری در جهت موفقیت تحصیلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برجسته می‌کند.
 
محققان ارتباطی بین تمایل و ترجیح دانش‌آموزان برای استفاده از هوش مصنوعی و گرایش آنها به تجربه سطوح بالاتری از برخی مشکلات از جمله مسائل مربوط به برنامه‌ریزی، تنظیم هیجانات و تکمیل وظایف شناسایی کردند.
 
یافته‌های این پژوهش در نشریه Frontiers in Artificial Intelligence منتشر شد.
 
این تحقیق بر اساس دو مطالعه انجام شد؛ اولین مطالعه شامل ۳۸۵ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۶ ساله از چهار مدرسه ابتدایی در جنوب سوئد بود و دومی هم بر روی ۳۵۹ دانش‌آموز ۱۵ تا ۱۹ ساله متمرکز بود که در همان دبیرستان ثبت‌نام کرده بودند.
 
مطالعات نشان داد ۱۴.۸ درصد از دانش‌آموزان جوان‌تر، از هوش مصنوعی مولد به عنوان بخشی از ابزار آموزشی خود استفاده می‌کردند، در حالیکه این عدد در دانش‌آموزان بزرگتر ۵۲.۶ درصد است.
 
در میان ربات‌های چت هوش مصنوعی، «چت جی پی تی» مورد ۷۰ درصد دانش‌آموزان جوان‌تر و ۸۸.۹ درصد از دانش‌آموزان بزرگ‌تر است.
 
حمایت از دانش‌آموزان بدون اینکه مانع رشد آنها شود
 
بر اساس این مطالعه، دانش‌آموزانی که در تکالیف مدرسه خود با چالش‌هایی مانند مشکلات برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری شناختی مواجه بودند، ابزار‌های هوش مصنوعی را به‌ویژه برای تکمیل تکالیف مفید یافتند.
 
«کلارین» می‌گوید: از آنجایی که این دانش‌آموزان ممکن است در تکمیل تکالیف مدرسه‌شان مشکل داشته باشند، یک ابزار حمایتی که آنها را در آخرین مراحل تکالیف مدرسه راهنمایی می‌کند، ممکن است احتمال تکمیل به موقع آن را افزایش دهد.
 
آنها همچنین از هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار جبرانی برای تسهیل انجام وظایف پیچیده یا غلبه بر مشکلات برنامه‌ریزی استفاده کردند.
 
با این حال، محققان هشدار دادند که استفاده مداوم از ابزار‌های هوش مصنوعی برای تکالیف مدرسه، خطر اتکای بیش از حد به آنها را به همراه دارد.
 
استفاده از هوش مصنوعی برای تکمیل تکالیف ممکن است منجر به کاهش رشد مهارت‌های شناختی حیاتی شود؛ به‌ویژه در دوران نوجوانی، که دوره‌ای کلیدی برای توسعه عملکرد‌های اجرایی است.
 
در نتیجه، اتکای شدید به هوش مصنوعی در این مدت و روی آوردن به آن به عنوان یک راه‌حل سریع به جای یادگیری چگونگی غلبه بر مشکلات می‌تواند در پیشرفت طبیعی این توانایی‌ها در دانش‌آموزان جوان اختلال ایجاد کند و انجام کار‌های پیچیده را در زندگی برای آنها دشوارتر کند. 
 
«کلارین» گفت: اگر دانش‌آموزان به جای تقویت توانایی‌های موجود خود به هوش مصنوعی تکیه کنند، این می‌تواند رشد را متوقف کند یا حتی منجر به زوال مهارت‌های شناختی ضروری برای تکمیل موفقیت‌آمیز تکالیف مدرسه شود.
 
او افزود: چنین تغییری ممکن است پیامد‌های بلندمدتی داشته باشد، زیرا مهارت‌های مبتنی بر عملکرد‌های اجرایی نه تنها برای موفقیت تحصیلی بلکه برای نتایج مهم‌تر زندگی نیز ضروری است.
 
با این حال، از آنجایی که هوش مصنوعی به پیشرفت سریع خود ادامه می‌دهد و در آموزش ادغام می‌شود، به‌ویژه برای دانش‌آموزان جوان، نیاز به اطمینان از مفید بودن هوش مصنوعی بدون تأثیر بر رشد آنها وجود دارد.
 
به گفته «کلارین» مربیان باید به طور مداوم استفاده از هوش مصنوعی مولد و هدف آن را تعدیل کنند و بر استفاده از آن به عنوان یک ابزار تکمیلی و نه به عنوان جایگزینی برای مهارت‌های دانش‌آموزان تمرکز کنند.
 
وی اضافه کرد: ایجاد استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های روشن برای استفاده ایمن و مؤثر از هوش مصنوعی مولد در مدارس باید اولویت اصلی باشد.
 
مربیان و جامعه پژوهشی باید رویکردی فعالانه داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که پیشرفت‌های تکنولوژیکی محیط آموزشی را بهبود می‌بخشد نه اینکه مانع رشد آن شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اختصاص فوق‌العاده خاص به معلمان
آغاز پایش هوشمند محیط‌زیست لرستان با پهپاد‌های حرارتی
پلمب سه واحد صنفی متخلف در بیرجند
هوای «ناسالم» مشهد در هفتمین روز آبان
کیفیت بسیار ناسالم هوا در ۶ منطقه اهواز
تعیین تکلیف ۱۴ محکوم زندانی طولانی مدت در خوزستان
سوسنگرد در وضعیت بسیار خطرناک آلودگی هوا
رسانه‌ ملی در خط‌ مقدم نبرد با استعمار
عامل ضرب و جرح دستگیر شد
برگزاری اولین جلسه دادگاه تجدیدنظر پرونده کثیر الشاکی نفیس خودرو
اتصال ۹۷ درصد مشاوران املاک خراسان جنوبی به سامانه ملی کاتب
جشنواره زعفران کاشان، گامی برای برندسازی طلای سرخ
توسعه شبکه توزیع آب استان کرمان
دستگیری سارقان احشام در گچساران
«اگر آوینی بود»، از شبکه افق
راه اندازی حوزه مقاومت بسیج طلاب حسن زاده آملی در آمل
آغاز مایه‌کوبی رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌غربی
ششمین جشنواره محلی نان و قورمه در مهریز
تلاطم دریا در بعدازظهر با وزش باد جنوب غربی، ۷ آبان
دیدار اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان با رئیس جمهور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز فرایند اخذ گواهینامه‌های پروازی هواپیمای سیمرغ
فارسی‌ها منتظر باران نباشند
آخرین وضعیت کودک معلول کلاردشتی که مورد ضرب و شتم قرار گرفت
پیش ثبت‌نام ۴۰ هزار نفر برای تشرف به تمتع ۱۴۰۵
«مثل آینده تصمیم بگیرید» همان تقدم ‎امر ملی بر جناحی است
عارف: وحدت و انسجام بعد از دفاع مقدس ۱۲ روزه حفظ شود
گام بلند شبکه بانکی برای تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام
خرید سهام سهامداران بانک آینده آغاز شد
سلیمان زاده: نخستین بار در تاریخ بسکتبال سه نفره دختران به مدال رسیدیم
کارزار حقوقی ایران در مقابله با جنایات صهیونیست‌ها
لاریجانی: منطقه با دشمنان و چالش‌های مشترکی مواجه است
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است
مقاومت در همه میدان‌ها، هک حساب صهیونیست‌ها
فناوری ای‌سیم (eSIM) به‌زودی در کشور فراگیر می‌شود
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)
اطلاعیه توانیر درباره شایعه افزایش تعرفه‌های برق  (۱ نظر)
مسکو: غرب به دنبال تجزیه روسیه است  (۱ نظر)
سروری : گزارش ها درباره ساخت و ساز‌ها در حریم تهران نگران کننده است  (۱ نظر)
شناسایی ۱۵۰ نانوای متخلف در اردبیل  (۱ نظر)
بزرگداشت آیت الله دهکردی با پیام آیت الله مظاهری  (۱ نظر)