• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۲۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
اقتصادی » صنعت

خصوصی سازی خودروسازان بدون نتیجه‌ای ملموس

بیش از دو سال از دستور رئیس جمهور شهید برای واگذاری سهام خودروسازان گذشته است، اما همچنان خبری از واگذاری‌ها نیست.

خصوصی سازی خودروسازان بدون نتیجه‌ای ملموس

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، صنعت خودرو در کشور، فعالیت خود را با بخش خصوصی آغاز کرد؛ نخستین شرکت تولید کننده خودرو یعنی فیات ایران در سال ۱۳۳۲ و شرکت تولید خودروی ایران در سال ۱۳۳۸ به همت بخش خصوصی راه اندازی شد.  

نخستین اتوبوس را شرکت ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۱ تولید کرد و در سال ۱۳۴۶ نخستین خودرو داخلی یعنی پیکان تولید شد؛ شرکت تولید اتومبیل سیتروئن (سایپا) که در سال ۱۳۴۴ افتتاح شد، در ابتدا ژیان و سپس رنو را تولید کرد.  

بنا بر این گزارش؛ صنعت خودرو در ایران، توسط بخش خصوصی راه اندازی شد، اما رفته رفته این صنعت به بخش دولتی واگذار شد؛ در ابتدا قرار بود دولت در شکل گیری، رشد و توسعه این صنعت نقش داشته باشد به طوری تنها در جایگاه حمایت، هدایت و نظارت باعث پیشرفت در این صنعت شود، اما آنچه امروز نشان می‌دهد، باعث زیان ۲۰۰ همتی خودروسازان شده است.  

در سال‌های اخیر، با وجود واگذاری بخشی از این شرکت‌ها به بخش خصوصی، اما مدیریت در خودروسازان توسط دولت انجام می‌شد؛ بخش خصوصی این صنعت را راه انداخت و پیشرفت‌هایی هم داشت، اما تصدی گری دولتی باعث شد این صنعت در بازار غیررقابتی داخلی بماند و باعث عقب ماندگی‌هایی شود.  

پیشرفت یعنی خودرو‌های داخلی دارای فناوری‌های روز دنیا باشند و خودروسازان داخلی، خودرو‌هایی تولید کنند که دارای استحکام و ایمنی بالا، کیفیت و دوام، تجهیزات و امکانات بالا و قوای محرکه پیشرفته باشند.  

از اسفند ۱۴۰۰ که رئیس جمهور شهید دستور واگذاری را ابلاغ کرد، ۲ سال و نیم می‌گذرد و هنوز خبری از واگذاری نیست؛ این در حالیست که رئیس جمهور شهید ۶ ماه فرصت برای واگذاری داد و در بهمن سال ۱۴۰۱ مراحل انجام واگذاری پارس خودرو انجام شد، اما این کار نصفه و نیمه رها شد و از آن زمان تاکنون ۳ وزیر تغییر کرد، اما خبری از واگذاری نیست.

آقای عباس علی آبادی وزیر صمت سابق گفته بود که تا پایان امسال واگذاری مدیریت انجام خواهد شد؛ اما این امر نیز نصفه و نیمه رها شد چرا که وزیر تغییر کرد و حالا باید منتظر تصمیمات جدید آقای اتابک وزیر صمت جدید بود.  

آقای سلمان ابراهیمی نژاد کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مزایای خصوصی سازی خودروسازان می‌گوید: اگر خصوصی سازی خودروسازان بزرگ به شکلی اصولی، علمی و کارشناسی انجام شود، می‌توان انتظار داشت که طرح‌هایی که برای طراحی، ساخت و تولید انبوه موتور‌ها و گیربکس‌های جدید، محصولات به روز در بخش‌های مختلف و خودرو‌های هیبریدی و برقی آغاز شود، اما در نبود سرمایه لازم، رها شده و نیمه تمام مانده است.  

وی گفت: باید بخش خصوصی در این صنعت سرمایه گذاری کند، به طوری که این سرمایه گذاری منجر به کاهش فشار تحریم، سوددهی، رشد و پیشرفت در صنعت خودرو خواهد شد. می‌توان گفت اگر این ۲ خودروساز به شکل یک بنگاه خصوصی یعنی با منطق سود و زیان که در بخش خصوصی است اداره شود، زیان دهی آنها متوقف شده و به سوددهی خواهند رسید.  

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اکنون مدیریت در خودروسازان ثبات ندارد و با رفت و آمد هر وزیری، مدیریت آنها تغییر می‌کند که منجر به رها شدن نصفه و نیمه تصمیمات مدیران می‌شود. در جهان برای طراحی و ساخت یک بن سازه و عرضه آن محصول به ۵ سال زمان نیاز است این در حالیست که در ایران مدیران این ۲ خودروساز به دلیل آنکه توسط دولت انتخاب می‌شوند، مدام تغییر می‌کنند و در بهترین حالت حداکثر تا سه سال در این جایگاه می‌مانند، تغییر مدیر ارشد نیز منجر به تغییر مدیران میانی می‌شود.  

آقای امیرحسن کاکایی دیگر کارشناس صنعت خودرو، افزود: وضعیتی که در صنعت خودرو به طور مشخص برای ۲ خودروسازی اصلی داریم نتیجه اجرا نکردن سیاست‌های اجرایی و ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی است که در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده بود؛ یعنی دولت در جایی که باید حکمرانی کند، تصدی گری می‌کند.  

وی افزود: تصدی گری در صنایعی مانند خودروسازی مانند سمی برای اقتصاد است. در طی سال‌های گذشته، دولت به ظاهر خودروسازان را خصوصی کرده است، یعنی از نظر قانون تجارت، ایران خودرو و سایپا به لحاظ سهام داری خصوصی هستند یعنی سهامی عام دارند و بر اساس قانون تجارت باید مدیریت این دو خودروساز بر عهده بخش خصوصی باشد,، اما اکنون ۶ سال است که با دستور دولت، مدیریت می‌شوند. متاسفانه به همین دلیل این دو شرکت دائم در حال زیان هستند که نشان می‌دهد دولت، قانون تجارت و اصول اولیه تجارت را زیر پا گذاشته است.

کاکایی گفت: زیان خودروسازان یعنی کاهش کیفیت و توان رقابت پذیری، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی و کاهش نوع آوری و تنها راه نجات این صنعت واگذاری عملیات تصدی گری دولت به بخش خصوصی است و دولت باید حکمرانی را به درستی انجام دهد که اکنون انجام نمی‌دهد، واقعیت این است که در زمینه حکمرانی بسیار ضعیف عمل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در خصوصی سازی باید سهام واگذار شود یا مدیریت؟ گفت: فرقی ندارد که سهام یا مدیریت واگذار شود، اکنون سهامی عام است و کافی است که قانون را اجرا کنیم، یعنی باید قانون تجارت و قانون سازمان بورس را اجرا کرد.  

به اعتقاد کارشناسان، تصدی گری دولت بر صنعت خودروی ایران، توقف پیشرفت در این صنعت را در پی داشته است در حالی که می‌توانست باعث پیشرفت و رشد باشد.  

گزارش مکتوب از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نشست شورای معادن چهارمحال و بختیاری
تجلیل از پژوهشگران در سمنان
در حوزه قانونگذاری هیچ خلائی برای خیزش اقتصادی دولت نداریم
آغاز ساخت نخستین هنرستان گردشگری در مرودشت
هفته هجدهم لیگ ملی چوگان
فراخوان یازدهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوست‌دار کتاب
واگذاری اراضی شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
ممنوعیت خرید مرغ زنده از فروشندگان دوره گرد
عناب، محصولی منحصر‌به‌فرد، اما بی نصیب از فرآوری
از نمایش مستند تا اهدای خون در جشنواره حقیقت
رفع تصرف اراضی ملی در رحیم آباد
برنامه‌های هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون اعلام شد
کاهش واردات کود آلی به کشور
امضای بیش از ۳۰۰ قرارداد در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری کیش
تجلیل از استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان فارس
هشدار پلیس‌راه استان کرمان به رانندگان
سردار زهرایی: ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون
پایش میدانی وضعیت بهداشتی پرندگان در تالاب نوروزلو و سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه
افتتاح زمین چمن مصنوعی در روستای گنبد همدان 
با احتیاط در روز‌های بارانی و برفی آذر حرکت کنید
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
اتوبوس‌های قم ۲۶ آذر رایگان شد
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
لغو تمامی فعالیت‌های ورزشی استان فارس به دلیل هشدار قرمز هواشناسی
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)
کنکور تمام طرح‌های تربیتی را نقش بر آب می‌کند  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)
امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در مرحله اول المپیاد‌های علمی کشور  (۱ نظر)
طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ۱۵ همت اعتبار  (۱ نظر)