پخش زنده
امروز: -
باتوجه به ضعف دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک، اصفهانیها همچنان روزهای آلوده را در فصل سرما سپری میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره امور آزمایشگاههای حفاظت محیطزیست استان اصفهان در خصوص منشاءآلودگی شهر اصفهان گفت: طبق تحلیل کارشناسان منابع آلودگی هوا شامل (صنایع، ساختمانها، منازل و...)، متحرک شامل (حمل و نقل و ..) و اقلیم و توپوگرافی میشود.
بابک صادقیان افزود: متاسفانه اصفهان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و سکون جو در داشتن روزهای آلوده حتی از برخی از کلانشهرهای کشور نیز پیشی گرفته است.
وی همچنین با اشاره به تایید و تصویب قانون هوای پاک در فروردین امسال ادامه داد: موضوع قانون هوای پاک حدود ۱۷ دستگاه در استان را درگیر میکندو براین اساس برای اجرای آن برنامهای سه ساله تعیین شده که سازمان حفاظت محیط زیست بر فعالیت آنها نقش نظارتی دارد.
بابک صادقیان گفت: در آبان و آذر امسال به دلیل وضعیت جوی و مصرف نکردن مازوت در استان، از میزان روزهای ناسالم ۴۸ درصد و از شدت آلودگیها ۴۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاسته شد.
در این خصوص همچنین استاد تمام مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان عمل نکردن به تعهدات از سوی سازمانها و نهادهای متولی مرتبط با قانون هوای پاک، ضعف قوانین و فناوری را از مهمترین عوامل افزایش روزهای آلوده کلانشهر اصفهان و کشور دانست.
امیر رحیمی با بیان اینکه براساس آمارها ۶۵ درصد سهم آلودگیها مربوط به وسایل نقلیه است، ادامه داد: ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در خیابانها در حرکت هستند، و با توجه به اینکه میزان مصرف سوخت وآلودگی آنها دو برابر دیگر خودروها است، اما هنوز نهادهای متولی برای نوسازی و از رده خارج کردن آنها اقدامی نکرده اند.
وی با انتقاد از اینکه قانون هوای پاک تنها بر روی کاغذ اجرا شده است، و متاسفانه قانون نویسان با فقر نگاه علمی به مسائل روبه رو هستند گفت: در حالی از سال ۱۴۰۶ قرار بر این شده که ما به سمت تولید بنزین یورو ۶ در کشور برویم، که از سال ۲۰۲۵ در اروپا و آمریکا حرف بر سر تولید و استفاده از بنزین یورو ۷ است و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ پروندهی خودروهای بنزیلی و دیزلی بسته شود.